Dodatki,  Lunche,  Posiłki,  Przystawki,  Śniadania,  Wegańska

Wegańska polenta kukurydziana

Przepis na polentę kukurydzianą znalazłam w książce Alain’a Ducasse “Naturalnie. Prosto, zdrowo, smacznie“. Przerobiłam go na przepis wegański, używając do gotowania kaszy bulionu wegańskiego.

Polenta jest potrawą wywodzącą się z kuchni Europy wschodniej, w obecnych czasach spożywana jest na całym świecie. Przepis poniżej jest raczej śródziemnomorską wariacją tej potrawy ze względu na dodatek bazylii i wegańskiego parmezanu. Polentę można potraktować jako śniadanie, przystawkę lub dodatek do dania głównego. Wczoraj była u nas kolacją, a dzisiaj zjedliśmy ją ze smakiem jako pierwszy posiłek dnia. Po przyrządzeniu jej w sposób jak poniżej, polentę można przechowywać nawet tydzień w lodówce. Zachęcam do wypróbowania przepisu, mnie osobiście efekt pozytywnie zaskoczył.

Składniki na 4 porcje:

  • 1 litr bulionu wegańskiego
  • 200 gramów kaszy kukurydzianej
  • 150 gramów startego parmezanu wegańskiego (jeśli mamy dostęp to innego sera podpuszczkowego wegetariańskiego)
  • 3 ząbki czosnku
  • 70 gramów oliwy + odrobina do wysmarowania patelni
  • świeża bazylia (opcjonalnie szałwia lub tymianek)
  • sól i pieprz do smaku

Sposób przygotowania:

  1. Bulion zagotowujemy w garnku i wysypujemy do niego stopniowo kaszę. Mieszamy bez przerwy przez 5 minut cały czas gotując.
  2. Następnie gotujemy na małym ogniu przez około 40 minut, co jakiś czas mieszając.
  3. Czosnek obieramy i siekamy w drobną kostkę, bazylię myjemy i również siekamy.
  4. Gdy kasza się ugotuje, powoli wlewamy do niej oliwę. Dodajemy do niej parmezan, czosnek i bazylię. Cały czas mieszamy, aby składniki połączyły się ze sobą w równomierny sposób.
  5. Próbujemy danie, solimy i przyprawiamy pieprzem do smaku, jeśli jest taka potrzeba (u mnie nie było ponieważ bulion był dobrze doprawiony).
  6. Na dużą patelnie, która objętościowo pomieści naszą kaszę wykładamy dokładnie folię spożywczą. Na folię wylewamy polentę żeby powstała warstwa o około 3 cm grubości. Uderzamy patelnią o stół aby kasza wypełniła całą folię. Przykrywamy wierzchnią część dania folią spożywczą.
  7. Danie odkładamy do ostudzenia, a następnie wkładamy na około 3 godziny do lodówki.
  8. Polenta powinna mieć konsystencję bardzo zwartej galarety lub nawet gęstszą. Powinniśmy mieć możliwość swobodnie ją zdjąć z patelni na tackę. Po przełożeniu kaszy na tacę lub talerz na patelni rozgrzewamy odrobinę oliwy.
  9. Podsmażamy polentę z dwóch stron, przy przekładaniu na drugą stronę można pomoc sobie tacką lub talerzem, albo użyć dwóch patelni. Smażymy ją na złoty kolor z dwóch stron, około 3-4 minut na stronę. Podajemy bezpośrednio z patelni.

Wskazówki:

  1. Do polenty możemy dodać inne zioła niż bazylia. W oryginalnym przepisie jak szałwia.
  2. Do przepisu zalecam użycie tradycyjnej kaszy kukurydzianej, takiej która gotuje się 40 min, a nie instant.
  3. Możemy ją odgrzewać przez kilka dni. Moim zdaniem tylko zyskuje na smaku, ale ostrzegam, że nie jest to dietetyczne danie.
  4. Przy odgrzewaniu polecam przekroić ją na mniejsze trójkąty, łatwiej się wtedy je przerzuca na drugą stronę.
  5. Jeśli chcemy w punkcie 9, możemy włożyć patelnie na 10-15 minut do piekarnika na 180 stopni, grzanie góra-dół. Nie ma tego w oryginalnym przepisie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pl_PL
en_GB pl_PL